Fantastiska recensioner!

admin News

Saxat ur Arbetarbladet:

När symfonikerna spelar tv-spel lockas de unga

Det är en förväntansfull och uppsluppen stämning i Folkets Hus inför lördagseftermiddagens konsert. Medelåldern är anmärkningsvärt låg för att vara en konsert med en symfoniorkester.

Det är några goda beslut som orkesterföreningens ledning helt klart har fattat. Vill man få unga intresserade av konstmusik måste man välja program med omsorg, och det har man verkligen gjort i det här fallet. Dessutom måste man också välja rätt dirigent. En som både kan leda en orkester och samtidigt presentera musik av en högre kaliber så det lockar även en färskare och mer oerfaren publik. Välkände Ulf Wadenbring har utstrålning som få och personifierar musikalisk glädje som träffar alla i hjärtat – oavsett ålder och kunnande. Med rörelser som stora stabila famntag lotsar han orkestern genom tablån av idel moderna klassiker från film- och spelvärlden: Angry Birds, Schindlers list, Zelda, Star Wars, med flera.

Den gemensamma nämnaren för de olika programpunkterna är den dramatiska sammansättningen, och Sandvikens symfoniorkester håller här en mycket hög kvalité i sitt framförande. Varje sektion lyckas glänsa när det är deras tur; blåssektionens smattrande spänning toppar temat från Pirates of the Caribbean, de täta lidelsefulla stråkarna berättar om Gudfadern och det spänstiga pizzicatot i melodin till temat i Super Mario löper galant.

I temat till Angry Birds får konsertmästare Mia Jansson-Hakola utrymme att visa vad hon kan och river ned varma applåder innan det är klart.

På det hela taget är det en annorlunda orkesterkonsert. Publiken klappar i takt till musiken, prasslar med godispåsar samt visslar och applåderar mellan satserna. Men vad gör väl det när man som symfoniorkester lyckats tända glöden och entusiasmen hos en hel salong med barn och ungdomar.

[box type=”shadow”]Fakta

Sandvikens symfoniorkester

Dirigent: Ulf Wadenbrandt